Sidan innehåller även:   Frågor och svar   Pengar   Tågbiljetter   Packning

Tips inför Tågluffningen:

Man bör ha kontanter, 200-400:-(eller mer om man vet att man ska stanna) i varje lands valuta med sig. Då har man pengar till lokaltrafik, platsbiljett, mat o ev. övernattning.

Trist är ju att köa till växlingskontoret(om det ens är öppet den tiden/dagen) som det första man gör när man anländer till ett nytt land.

Någon gång om dagen bör man kosta på sig ett restaurangbesök(inte McDonald's) som omväxling till glass, läsk, kex och muffins. Betala med plastkort så slipper du göra av med kontanterna(de går åt ändå).

Även om risken inte är så stor, bör man nog inte dricka annat vatten än flaskvatten. Onödigt att kanske bli magsjuk i flera dagar.

Pengar av olika valutor förvaras tillsammans med passet o IR-kortet i påse med snöre runt halsen (under tröjan).

Den lokala valutan förvaras i plånboken, som man har i framfickan. Ovanför(på) den fickan har man sedan midjeväskan, innehållande tex kamera, solglasögon, miniräknare, lokal-karta, tidtabell .

Försök att köpa läsk, godis, färdkost mm i livsmedelsbutiker, supermarkets, det är rejält mycket billigare än i sista minuten på tågstationen.

Utnyttja turistinformationen, de hjälper till med (ofta)gratis kartor och kan berätta vad som är värt att se på orten.
På tågstationen finns det ibland turistinformation, om inte har de oftast en informationsdisk där de kan visa på en karta var turistinformationen ligger.

Försök att ha framförhållning, ha alltid något alternativ:
- Om det är fullt på vandrarhemmet
- Om tåget är fullbokat
Vad gör vi då?

Har man tänkt sig att hyra mc eller bil någonstans så är det ofta nödvändigt med VISA-kort eller liknande, om man inte har ca 8000:- att lägga i deposition.

I södra Europa kan man räkna med vissa prishöjningar den 1 Augusti(högsäsong).

De personer som kommer fram och erbjuder rum är oftast dyrare än hostels & vandrarhem. I och för sig kan det vara skönt att inte behöva leta efter något om man kommer fram sent till någon stad, utan ta det erbjudande man får. Ibland har de som hyr ut rum bil med sig och skjutsar en ända fram till dörren. Och tycker man att det var för dyrt eller inte alls var som man blivit lovad (man blir ofta visade foton på rummen och lovade en massa saker) är det ju bara att byta dagen efter. Se till att aldrig lova att stanna en massa nätter eller betala i förskott om du inte tycker att det är bra.

Räkna inte med att service personal i t ex biljettkassor och information förstår eller kan prata det minsta vare sig engelska eller tyska, i alla fall inte i östländer. I Prag t ex ligger stationen för internationella tåg utanför stan, och försöker man fixa biljetter eller info om tågtider på inrikesstationen blir det stora språkproblem.

Om mamma och pappa vill att du ska ringa hem är det absolut smidigaste Sverige Direkt nummer. Det är ett nummer som när du ringer det kopplar dig direkt till svenska Telia utan att du behöver prata med någon utländsk operatör. Du får istället tala med en svensk operatör som kopplar dig dit du ska, och om mottagaren betalar behöver du inte betala en krona själv. Det finns Sverige Direkt nummer från de flesta (kanske alla?) europeiska länder och du kan få dem från Telia.
Eller varför inte skicka ett mail från något Internetcafé? Se Netcafé eller Cybercaptive för en förteckning över var de finns.
Det finns också ett kort som heter "Telia Access" som man använder för att ringa ett speciellt nummer och blir sedan manuellt kopplad eller knappar in själv. Fakturan kan kopplas till kreditkort. AT&T har också någon variant. Svindyrt är det, men ändå troligen billigare än att köpa ett telefonkort på platsen som man sedan inte använder fullt ut. Särskilt användbart har det varit att kunna ringa runt till vandrarhemmen från tågstationen och kolla vad som är ledigt. Andra tågluffare har först fått stå och köa för att köpa ett telefonkort, och sedan köa till telefonautomaten..

Många städer, framförallt huvudstäder har kort som The Vienna Card eller Budapest Card. Dessa kan vara ganska fördelaktiga och brukar kunna köpas på turistinformationen, vissa tunnelbanestationer mm. Med dessa kort kan du t ex åka gratis på tunnelbana, buss och spårvagn så länge kortet gäller och du får dessutom rabatter på museum, affärer mm. Erbjudandena och rabatterna varierar men korten är ofta värda sina pengar. Om du ska till Budapest är Budapest kortet ett riktigt kap. Det kostar 2000 resp. 2500 forinter (80/100 SEK) beroende på om du vill att det ska gälla i två eller tre dagar. Med detta kort i handen får du gratis transport, gratis inträde på ett 50-tal museum, rabatt på bad, en del restauranger och affärer. Ett överlägset kort.

Om du väljer att inte lösa ett transportkort och åker t ex tunnelbana och bara löser enkla biljetter är det bäst att du ser upp. I t ex Prag måste du om du åker med bagage som har vissa dimensioner lösa biljett även för bagaget. Det kostar nästan ingenting, men om du blir ertappad med att inte ha löst biljett för det kan det kosta dig upp till 1000 tjeckiska kronor (ca 250 SEK). (prisuppgifter från sommaren 1998)


Frågor och svar:

- Vad gör man av packningen om bara är på besök över dagen?
Förvaringsboxar, se till att ha mynt med er eller växla. Hoppa av tåget snabbt och ta en box!, några minuter senare kanske det inte finns några lediga boxar kvar. Det finns även en del stationer som har manuell inlämning. Där tar de oftast betalt per väska, så försök packa ihop sakerna i så få kollin som möjligt :-)

- Hur kan man ta reda på viktiga saker om olika länder?
Ett tips är att ta kontakt med respektive lands turistbyrå(de flesta finns i Stockholm) de har broschyrer och kan ge tips.

- Hur bor man?
Jag vill rekommendera vandrarhem eller att man hyr in sig, det finns på en del platser(tex Lissabon, Budapest) folk som "möter" vid stationen. De har ofta visitkort eller lappar med priser och info, det är bara att jämföra.
På natt-tåg kan man köpa en liggplats, ett ganska billigt sätt att övernatta och samtidigt transporteras till ett nytt land! Det finns dem som snålar och sitter eller ligger ute i gången hela natten, men skall man vara pigg nästa dag så är det inte att rekommendera.
Dusch och tvättmöjligheter finns på många stationer.

- Vad ska man ta med sig för sängkläder? Finns det lakan/filtar på nattågen, vandrarhemmen, hotellen, privatrummen?
Ja det finns! Ibland kostar det dock med lakan på vandrarhemmen, men på nattågen ingår det.

- Hur mycket kostar det att sova på vandrarhem ute i Europa?
Mellan ca 50-180:- beroende på land och standard, det kan variera mycket. Håller man sig till östligare länder är det säkert billigast. Kolla med STF om katalog över vandrarhem i Europa, i den finns info om priser och standard. Frukost ingår ofta i priset.

- Hur är det på mindre ställen? Vad finns det för övernattningsalternativ där?
Ta in på ett billigt hotell, alternativt se om någon hyr ut rum, eller hoppa på ett natt-tåg och sov där. Det kan ju också finnas campingplatser.
En klar fördel att ha VISA-kort eller liknande med sig så man kan klara sig överallt. Ibland kanske man kommer fram sent på natten och då är det i pricip bara hotell som gäller om man inte vill(får) sova på stationen eller på en parkbänk (som jag heller inte rekommenderar).

- Är det farligt att sova över på tågstationen?
Det är sällan(aldrig?) tillåtet, du blir utkörd av vakterna...

- Ungefär hur mycket går en resa på totalt ungefär?
En vanlig fråga - som är svårt att svara på. Har sett dem som har med sig stormkök och lever på sardiner mm. Och bara åker tåg på dagen och står om det behövs.
Vad man ofta glömmer att budgetera är det glassar/läsk, entréer på museum mm. Om dessa kostar 100-200:-/dag blir det ju en del extra på en månad...
"BigMacIndex" på föregående sida ger en indikation på kostnadsläget i olika länder.

- Om man tänkt sig att bo på vandrarhem, behövs det bokas i förväg?
I princip går det inte att boka, meningen med vandrarhem är att det ska finnas plats när man kommer dit. Enklast är att ringa från stationen, så slipper man åka runt hela stan för att upptäcka att det eventuellt är fullt. Även om det förstås kan vara trevligt att se sig omkring lite :). Många vandrarhem har stängt mitt på dagen. Först till kvarn... är det som gäller. Generellt är det så att de vandrarhem som ligger centralt blir fulla först, men(beroende på priset) kan det också vara tvärtom.

- Hur är det med försäkring?
Tidigare var det iallafall så att man via Försäkringskassan kan få ett intyg som visar att man har rätt till sjukvård i EES-länder. Hur det är nu med EU vet jag ej.
Jämför omfattning och självrisker i nedanstående tre alternativ, bedöm vad som passar dig bäst.
    1. - Kolla vad din hemförsäkring täcker.
    2. - Om man betalar(minst 50%) en resa med plastkort brukar det finnas en försäkring.
    3. - Det finns speciella "Interrailförsäkringar" att teckna när man köper Interrailkort.

- Om man inte har platsbiljett och tåget är fullt, får man stå eller blir man avslängd?
Du blir nog inte avslängd i farten :-) men om det är obligatorisk reservation så brukar det kollas när du stiger på tåget. Annars får man stå.
På vissa tåg(vanligtvis snabbtåg) gäller inte Interrailkortet alls.

- Är det lätt och ragga brudar när man är tågluffande?
Du kommer onekligen i kontakt med en hel del(andra tågluffare). På vandrarhem, i tågkupéer, köer till biljettförsäljningen mm.
Så stå bra till i kön och boka samma kupé :-)

- Vissa böcker rekommenderar att man köper STF-kort, eller t.om. att det är nödvändigt för att få bo på vandrarhem. KAN man bo utan STF-kort, fast dyrare, eller går det inte alls, eller ?
Hmm... jag har alltid haft STF-kort (förmånligt att köpa hos STF tillsammans med IR-kortet), vandrarhemmen är ju en sammanslutning för medlemmar, men om det finns plats så kanske det går att bo där ändå?

- Anser du att det är nödvändigt/bra/onödigt att ha med sig Thomas Cook tågtidtabell över hela Europa ?
Den tidtabellen är väldigt bra, men kostar också därefter. Har aldrig haft den själv, man kan kanske låna av andra på tåget, särskilt Japaner brukar vara välförsedda med prylar :-)
Inkommet tips:
"När vi skulle tågluffa och tyckte att Thomas Cook-tidtabellen var för dyr, gick vi till biblioteket och fick den "utgångna" tabellen. Inte helt tillförlitlig, men man får i allafall ett hum om hur ofta och hur lång tid tågen mellan olika städer tog. Hade STOR nytta av den, faktiskt..... "

Åker man de stora tåg-linjerna klarar man sig med SJ:s gratistabell och sedan är det ju alltid vissa ändringar som görs eller förseningar som gör att man ända aldrig kan _veta_ allt i förväg...
Så fort du kommer till en station och senare skall vidare, kolla upp om de tågen går som du tänkt. Ibland är det ändringar.

Tips!
Numera kommer man ju också åt tidtabeller via Internet, tex:
Deutsche Bahn AG - Timetable.

- Jag saknar information om var och för hur mycket man kan köpa Thomas Cook tågtidtabell. Dessutom undrar jag om det finns en bok om tågluff i europa där det tex står om billig och bra kost, logi och sevärdheter.
Thomas Cook-tidtabellen finns t ex hos välsorterade bokhandlare, bok som innehåller allt det du vill veta torde inte existera, särskilt inte om den ska vara uppdaterad. Den som vet om en dylig bok existerar får gärna höra av sig!

- Finns det något särskilt att tänka på vad gäller val av ryggsäck ?
Så liten som möjligt, så tar man inte med sig en massa onödigt :-) Har själv inte alltid haft ryggsäck med mig. Men det kan vara bra om man ska gå långt.

- Hur mkt finns det att se i Rom? Vi tänkte offra 2 hela dagar där, är det för mkt resp för lite?
I skolan var inte historia mitt roligaste ämne, men kommer man till Rom är det en ny upplevelse. Helt plötsligt är det mycket intressantare :-) Rom är stort och två dagar är inga problem att fördriva där.
Det går även något rykte om att det inte byggdes på en dag...

- Hur är det med lokaltrafiken? Dyrt? Med buss? Får man rabatt för att man han IR-kortet?
Nej, enda jag känner till är 50% på tågresan i Sverige. Möjligen vissa båtlinjer, det står i så fall på kortet. Lokaltrafiken kostar knappast mer än här.

- Jag vill hinna med så många länder som möjligt. Men vi vill ju också hinna med att så många städer som möjligt.
Kolla i tidtabeller, SJ brukar ha en för tågluffare och se hur det går att åka. Min rekommendation för den som vill se så mycket som möjligt är att åka nattåg.
Välj ut lämpliga natt-sträckor på 6-12 timmar, så tjänar du mycket tid. Försök alltså att göra ett schema i förväg, men räkna med att _ibland_ kan tågen vara inställda/fullbokade. "Kryssa runt" så mycket det är möjligt med nattsträckor, en liggplatsbiljett kostar oftast ungefär lika mycket. Och så får man ju valuta för IR-kortet :-)
Tänk på att det inte blir så mycket semestersömn av att skaka runt i ett skramligt och dragigt tåg varje natt. Dessutom kan man bli väckt mitt i natten vid passkontroller och biljettkontroller.

- Lönar det sig att skaffa ett internationellt studentkort när man tågluffar?
Troligen inte, det är nog mest åldern det hänger på och det duger ofta att ta med sig de kort man redan har. Den som har andra erfarenheter av rabatter får gärna höra av sig.

- Jag har tänkt luffa i Europa i sommar, men grejen är den att jag luffar själv. Är detta ett problem, jag tänker på rånrisk o dyl.??
Nej, "normalt sett" inte större risk än att resa i Sverige egentligen. Det kan ju vara en fördel att kunna åka som man vill, när man vill. Nackdelen är att ingen passar bagaget när man går på toa, köper biljetter och sånt, pass/pengar/kamera ska man alltid ta med sig. Inte hela världen om någon stjäl en väska med lite kläder. Ofta träffar man trevliga personer på tåget/vandrarhemmet och kanske göra sällskap vissa sträckor, jag har iallafall inte råkat ut för något. Man ska givetvis vara lite misstänksam och beredd på att de ljuger. Men vanligtvis ljuger de inte mer än du själv!
Om du ska till Marocko rekommenderar jag att du inte åker själv, en massa folk som kommer fram och vill "guida". Problemet är att man inte vet om de bara är ute efter ens pengar, de kan vara MYCKET efterhängsna. Vi blev förföljda av en person under flera timmar, har även läst om de som blivit förföljda under flera dagar.

- Jag och min sambo är över 26 och vill ut och tågluffa i Europa i sommar, vilka alternativa interrailkort kan vi köpa, och vilken tid på sommaren är bäst att åka runt i södra Europa?
Mig veterligen finns det inte så mycket annat att välja på än: http://www.resor.sj.se/node/0,4452,1087_1,FF.html
Tidpunkt; ju tidigare desto bättre. Eftersom semestrarna för sydeuropéerna vanligen börjar ungefär i augusti. Många svenska tågluffare drar iväg när skolorna slutar, hinner man iväg före dem torde det vara gått om platser på tågen...

- Hur lång tid behövs i varje land för att uppleva och hinna resa vidare?
Tjaa.. i en stad hinner man kanske se de flesta sevärdheterna på en dag om man vet vart man ska. Men om man hinner uppleva något mer är ju tveksamt. Det är ju individuellt, men 3-4 dagar kan man ju stanna om man ska uppleva mer än bara typ "eiffeltornet och triumfbågen".

- Vi är några som undrar vad det finns för olika organisationer som har tågluffar kort, vilka som är billigast m.m.
I Sverige är det väl STF eller SJ som säljer interrailkort, tror inte det finns någon konkurrens vad gäller priser. Det är något som förhandlas tågbolagen emellan. Se även länkar på: http://www.teni.se/niklas/interail/

- Hur mycket kostar ett interrailkort ?
Det finns flera kort att välja på, se sidan: http://www.resor.sj.se/node/0,4452,1158_1,FF.html

- Finns det tåg man kan åka på med endast IR-kortet? Alltså där man inte behöver läggga till någonting alls.
Javisst! På vissa tåg går det inte ens att reservera platser, men om det går får du vara beredd på att flytta på dig om någon bokat platsen.

- Om man köper ett interrail-kort, kan man åka kors och tvärs i europa utan att betala för någon biljett.
Ja, i de länder som Interrailkortet gäller.

- Jag undrar hur man gör när man skall åka på tågluffning? Hoppar man bara på tåget(utomlands) och sätter sig ner. Hur vet man om man måste betala tillägg och hur mycket?
Ja, i princip. Eventuellt tillägg t ex för snabbtåg kollar du lämpligen upp på stationen innan du hoppar på tåget. Det brukar också framgå i tidtabellen vilken typ av tåg det är.


Pengar:

Resecheckar i all ära, men pengar kostar de. Först för att köpa dem, sedan för att lösa in dem. Förutom att man kanske vill kolla vem som ger bäst kurser mm. Banken brukar vara bättre än växlingskontoret på tågstationen, men kontanter är enklast.
Det finns vissa som säger att man ska ha med sig kontanter/resecheckar i D-mark eller USD, men Svenska pengar går utmärkt att växla utomlands.

Får man "akut" behov av pengar finns det på de flesta platser VISA-uttagsautomater, en avgift ca 35:- kostar det, men växelkursen brukar vara ganska bra. Kolla med din bank vad som gäller.
Skaffa gärna ett DINERS-clubkort eller MasterCard via Statoil, inte så dyrt, dessutom får du bonus på alla dina inköp. Det finns även uttagsautomater som fungerar med DINERS-club. Se till att få en broschyr över var uttagsautomaterna finns.
(Du betalar givetvis ditt IR-kort med DINERS-kort om du har ett.)
Varning för "VISA electron-kort", även kallat "Maestro" som har vissa begränsningar, även om kontantuttag brukar vara billigare än med "vanliga" VISA-kort, kolla med din bank.
Studerande? Svårt att få VISA-kort?
- De flesta banker har "studentpaket" som innehåller dylikt.
Hörde just att Handelsbanken bara tar 15:- i avgift vid kontanta utlandsuttag, det lönar sig att jämföra.
Senaste nytt: 980301
Skandiabanken tar 0:- i uttagsavgift för kort som fungerar i VISA uttagsautomater! Det innebär ju att man inte behöver ha med sig kontanter, under förutsättning att man litar på att tekniken fungerar och det finns automater dit man ska. Det kan ju också vara idé att jämföra om det läggs till någon administrationsavgift i växelkursen!

OBS! Ha uppsikt över ditt kort när du betalar så att det inte dras flera slipar, se i så fall till att ni får de "felaktiga". I länder som tex Spanien och Italien förekommer det många nollor på beloppen. Kolla vad som är decimaler! och att allt stämmer innan ni skriver på. Legitimation kollas aldrig utomlands.

Vad det gäller pengar och budget är ett bra sätt att skriva upp allt man köper varje dag, räkna om det till svenska kronor, och efter en vecka räkna ihop hur mycket pengar som gått åt. På så sätt kan man se om man borde snåla lite mer eller kan unna sig lite mera.


Tågbiljetter:

Interrailkortet gäller inte i Sverige, på tågresan inom Sverige till gränsen brukar man få 50% rabatt. Om man ska vara säker på att få en sitt- eller ligg-platsbiljett behöver man ibland var ute flera dagar i förväg. Till en del tåg (mest Italienska) säljs bara biljetter på tåget, så se till att få tag i konduktören först! Innan platserna blir utsålda. Till en del tåg säljs inga plats-biljetter alls, så passa på att ta en plats fort!
I juli/augusti verkar det vara många som är ute och reser. Passa gärna på att resa i juni, så är det förhoppningsvis lättare att hitta platser och att åka utan att köpa platsbiljett.

Packning:

SJ eller STF(Svenska TuristFöreningen) brukar ha info om vad en tågluffare bör ha med sig. Kopia på passet och telefonnummer till ambassader kan vara bra.
Tag inte med mer än nödvändigt. Ibland kan man bli tvungen att gå långa sträckor, då är det inte kul med en massa extra kilon.

http://www.eurotrip.com/packing_list.html finns en bra packningslista, det är en bra start. Själv använde jag den, strök en del och lade till en del. Men den är en mycket bra utgångspunkt.

mer kommer snart ...

Jag kan givetvis inte ta ansvar för att dessa tips stämmer i alla lägen, saker och ting ändras ju kontinuerligt. Förhoppningsvis kommer de att underlätta din tågluffning.


Är det något Du saknar, eller vill lägga till?
(OBS! jag svarar inte på några frågor som gäller skoluppsatser kring tågluffning i europa...)
Ditt namn:
Din E-post adress:
Text :

Tillbaka Om Du surfade hit via en sökmotor, klicka på "Tillbaka" för länkar till vandrarhem mm.
Den som vill kan också läsa vad andra tycker om sidan.
Tack till Tobias Lindström för bidrag med texter och förslag.


Kommentarer till: Niklas Andersson